Oppdatert

Logo

Vår logo fungerer som vårt varemerke og kan ses på som vår signatur.

Logofarger

Hovedlogo består av fargekombinasjonen rosa og orange, som er Virkes signaturfarger og det er denne logoversjonen som fortrinnsvis skal brukes i all sammenheng.

Hovedlogo skal alltid plasseres på ren hvit bakgrunn. Den skal fortrinnsvinsvis ikke plasseres rett på et bilde, med unntak av på film hvor bakgrunn er i bevegelse. Se eget avsnitt om motionprinsipper.

Dersom logo skal opptre på annen farget bakgrunn enn hvit, eller et bilde som ikke er i bevegelse, er det sort eller hvit Virke logo som skal benyttes. Også der farger ikke er mulig, være seg trykktekniske årsaker, er det sort eller hvit logo som skal brukes.

D47b8422 2020 11ea ae98 d31c6a2d6789
Virke hovedlogo
E2178496 2020 11ea ae98 f3e29b88a23d
Virke hovedlogo negativ
E92fb474 2020 11ea ae98 c3c7d922a36a
Virke logo sort
Dbb29b22 2020 11ea ae98 bb5ef85fc012
Virke logo hvit

Frisone

Avstanden mellom logo og elementer rundt kalles en frisone. Som en hovedregel skal frisonen rundt logo alltid være minimum størrelsen av den sammensatte formen VI i logo. Se figur under.

Logostørrelse

Minimum størrelse på logo er satt til 20 mm bredde. Størrelser mindre enn dette vil påvirke logos fremtoning.

Ccf75aec 3082 11ea ae98 a3d963ea1fab
Frisone
12a680c2 3083 11ea ae98 abc2e21a4e0b
Minimum logostørrelse

Logoplassering

Logo skal fortrinnsvis plasseres til venstre, men noen ganger vil den måtte sentreres grunnet optimal fremtoning. Overordnet har vi definert at logo alltid skal plasseres til venstre for annen informasjon på samme flate og kan sentreres der den står alene.

Vår logo er vår signatur, derfor er det mest naturlig at den blir plassert under annet viktig budskap. Dersom det er et poeng at Virke selv skal stå i fokus, er det mest naturlig at logo plasseres i topp. Enkelte flater vil også kreve at logo plasseres i topp for best mulig fremtoning, som feks. brevark, rollups og web.

111b286c 322b 11ea ae98 938015fe264e
Overordnet plasseres logo til venstre for all annen informasjon på samme flate. Ulikt format, innhold og restriksjoner vil være avgjørende for plassering av logo i bunn eller topp.

Logofeil

Hovedlogo er Virkes signatur og viktigste identitetsbærer. Det er derfor viktig at denne blir presentert riktig hver gang. Logo skal alltid brukes i riktig proporsjon 1:1 og presenteres i de definerte logofargene. Logoen skal bare brukes horisontalt og i henhold til regler for plassering beskrevet i denne designmanualen.

Her er noen eksempler på feil bruk av logo:

Deb7f8b8 2015 11ea ae98 cb767eacd42d

Aldri strekk eller manipuler logo.

E3ddbdfa 2015 11ea ae98 cf166963a4a1

Ikke bruk andre farger på logo.

165fa7c0 2016 11ea ae98 e7844bd9ef03

Ikke roter logo.

198b6e16 2016 11ea ae98 3bd3e80ae11b

Ikke bruk skygge på logo.

1c90a8ba 2016 11ea ae98 cb9227aaecc1

Ikke outline logo.

1fadd2a2 2016 11ea ae98 37ac467bd2ba

Ikke bruk logo som en maske for bilder eller annen grafikk.

Last ned