Logo
Hovedlogo
Virkes logo består av navnetrekket Virke i store bokstaver med et løsrevet element som prikk over i. Denne er Virkes identitetsbærer og skal alltid være representert i all digital og trykt kommunikasjon fra Virke. Også ved ekstern bruk og utover Virke-sammenheng, som sponsing, arrangementer ol. skal Virke logo fremtre tydelig som avsender.
Logofarger
Hovedlogo består av fargekombinasjonen rosa og orange, som er Virkes signaturfarger og det er denne logoversjonen som fortrinnsvis skal brukes i all sammenheng.
Hovedlogo skal alltid plasseres på ren hvit bakgrunn. Den skal fortrinnsvinsvis ikke plasseres rett på et bilde, med unntak av på film hvor bakgrunn er i bevegelse. Se eget avsnitt om motionprinsipper.
Dersom logo skal opptre på annen farget bakgrunn enn hvit, eller et bilde som ikke er i bevegelse, er det sort eller hvit Virke logo som skal benyttes. Også der farger ikke er mulig, være seg trykktekniske årsaker, er det sort eller hvit logo som skal brukes.
Frisone
Avstanden mellom logo og elementer rundt kalles en frisone. Som en hovedregel skal frisonen rundt logo alltid være minimum størrelsen av den sammensatte formen VI i logo. Se figur under.
Logostørrelse
Minimum størrelse på logo er satt til 20 mm bredde. Størrelser mindre enn dette vil påvirke logos fremtoning.
Logoplassering
Logo skal fortrinnsvis plasseres til venstre, men noen ganger vil den måtte sentreres grunnet optimal fremtoning. Overordnet har vi definert at logo alltid skal plasseres til venstre for annen informasjon på samme flate og kan sentreres der den står alene.
Vår logo er vår signatur, derfor er det mest naturlig at den blir plassert under annet viktig budskap. Dersom det er et poeng at Virke selv skal stå i fokus, er det mest naturlig at logo plasseres i topp. Enkelte flater vil også kreve at logo plasseres i topp for best mulig fremtoning, som feks. brevark, rollups og web.
Medlemslogo
Medlem av Virke er en logovariant som kun skal benyttes eksternt. Medlem av Virke logo fungerer som et garantistmerke og skal alltid fremtre i Virkes signatur farger, rosa og orange. Her gjelder samme regler som for hovedlogo.
Logofeil
Hovedlogo er Virkes signatur og viktigste identitetsbærer. Det er derfor viktig at denne blir presentert riktig hver gang. Logo skal alltid brukes i riktig proporsjon 1:1 og presenteres i de definerte logofargene. Logoen skal bare brukes horisontalt og i henhold til regler for plassering beskrevet i denne designmanualen.
Her er noen eksempler på feil bruk av logo:

Aldri strekk eller manipuler logo.

Ikke bruk andre farger på logo.

Ikke roter logo.

Ikke bruk skygge på logo.

Ikke outline logo.

Ikke bruk logo som en maske for bilder eller annen grafikk.